Tryksager, kontorartikler af papir og papirbæreposer
Krav
Priser
Produktgruppen omfatter følgende produkter, hvis de består af en vis andel papirbaseret materiale – minimumsandelen afhænger af produkttypen: Tryksager, bøger, kataloger, hæfter, blanketter, kuverter, papirbæreposer, indpakningspapir og kontorartikler af papir, herunder arkiveringsprodukter (for hængemapper og foldere med lukkemekanisme i metal er der ikke krav til andelen af papirbaseret materiale).
Der er desuden specifikke begrænsninger på andelen af henholdsvis plast og metal inden for hver af de ovenfor nævnte produkttyper.
Kravene har fokus på den miljømæssige kvalitet af det anvendte papirbaserede materiale, de anvendte kemikalier, miljøforhold i trykkeprocesser samt genanvendelighed af de miljømærkede produkter.
Kravene omfatter bl.a.:
- Anvendelse af papirbaseret materiale, der er mærket med EU-Blomsten.
- Miljø- og sundhedsegenskaber af anvendte kemikalier, herunder rengøringsmidler, der anvendes i forbindelse med trykkeprocesser.
- Emissioner fra og energiforbrug i trykkeprocessen.
- Affaldshåndtering i trykkeriet.
- Genanvendelighed af de miljømærkede produkter.
Gældende fra 01-01-2024 til 31-12-2024
Publiceringsdato: 29-02-2024
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr*, ** | |
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr, normalt*, ** | 2.000 € |
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr, små/mellemstore virksomheder og virksomheder i udviklingslande*, ** | 600 € |
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr, mikrovirksomheder*, ** | 350 € |
Årligt anvendelsesgebyr** baseret på omsætning*** i EEA**** + moms | 0,15 % |
Minimumsgebyr*** | 1.625 € |
Maksimumsgebyr*** | 25.000 € |
Kontrolbesøg (pr. arbejdsdag) | 1.083 € |
Hertil kommer refusion af alle udgifter til rejse og ophold | |
Udvidelse / ændring af eksisterende licens | |
Sagsbehandling pr. time for anvendt arbejdstid | 134 € |
Det samlede gebyr for sagsbehandling kan dog ikke overstige ansøgningsgebyret |
Alle beløb er ekskl. moms. Der tages forbehold for fejl og mangler i de angivne beløb.
* Hvis virksomheden derudover er enten EMAS- eller ISO 14001 certificeret, reduceres ansøgnings- og fornyelsesgebyret, hvis kravene til miljømærker udtrykkeligt er indarbejdet i certificeringen som en del af miljøpolicy og specifikke miljømål. Reduktionen er 30 % for EMAS og 15 % for ISO 14001. Reduktionen er ikke kumulativ. For at opnå reduktionen skal der på ansøgningstidspunktet fremsendes dokumentation for certificering samt kopi af og henvisning til de dele af ledelsessystemet, hvori miljømærkekravene eksplicit er indarbejdet.
** Anvendelsesgebyret for mikro-virksomheder, små og mellemstore virksomheder samt virksomheder beliggende i udviklingsland reduceres med 25 %. Med udviklingslande mener vi ”least”, ”low” og ”lower” indkomstlande på OECD's DAC-liste over ODA-modtagere. Både den ansøgende virksomhed og producenten skal opfylde betingelserne for at være berettiget til reduktionen. Definition af virksomhedsstørrelse tager udgangspunkt EU recommendation 2003/361.
*** For licenshavere, der - for de samme produkter i den samme periode - også har licens til Svanemærket, kan den nordiske andel af omsætningen udelades ved beregning af anvendelsesgebyret for EU Ecolabel. Maksimum- og minimumsgebyrer påvirkes ikke af dette. For at få tildelt rabatten, skal der gøres opmærksom på dette i forbindelse med indrapporteringen.
**** EEA (European Economic Area) består pt. af alle EU-medlemslande samt Island, Liechtenstein og Norge.
Gældende fra 01-01-2025 til 31-12-2025
Publiceringsdato: 17-09-2024
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr* | |
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr, normalt * | 2.000 € |
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr, små/mellemstore virksomheder og virksomheder i udviklingslande * | 600 € |
Ansøgningsgebyr / fornyelsesgebyr, mikrovirksomheder * | 350 € |
Årligt anvendelsesgebyr** baseret på omsætning*** i EEA**** + moms | 0,15 % |
Minimumsgebyr*** | 1.673 € |
Maksimumsgebyr*** | 25.000 € |
Kontrolbesøg (pr. arbejdsdag) | 1.115 € |
Hertil kommer refusion af alle udgifter til rejse og ophold | |
Udvidelse/ændring af eksisterende licens | |
Sagsbehandling pr. time for anvendt arbejdstid | 138 € |
Det samlede gebyr for sagsbehandling kan dog ikke overstige ansøgningsgebyret |
Alle beløb er ekskl. moms. Der tages forbehold for fejl og mangler i de angivne beløb.
* Hvis virksomheden derudover er enten EMAS- eller ISO 14001 certificeret, reduceres ansøgnings- og fornyelsesgebyret, hvis kravene til miljømærker udtrykkeligt er indarbejdet i certificeringen som en del af miljøpolicy og specifikke miljømål. Reduktionen er 30 % for EMAS og 15 % for ISO 14001. Reduktionen er ikke kumulativ. For at opnå reduktionen skal der på ansøgningstidspunktet fremsendes dokumentation for certificering samt kopi af og henvisning til de dele af ledelsessystemet, hvori miljømærkekravene eksplicit er indarbejdet.
** Anvendelsesgebyret for mikro-virksomheder, små og mellemstore virksomheder samt virksomheder beliggende i udviklingsland reduceres med 25 %. Med udviklingslande mener vi ”least”, ”low” og ”lower” indkomstlande på OECD's DAC-liste over ODA-modtagere. Både den ansøgende virksomhed og producenten skal opfylde betingelserne for at være berettiget til reduktionen. Definition af virksomhedsstørrelse tager udgangspunkt EU recommendation 2003/361.
*** For licenshavere, der - for de samme produkter i den samme periode - også har licens til Svanemærket, kan den nordiske andel af omsætningen udelades ved beregning af anvendelsesgebyret for EU Ecolabel. Maksimum- og minimumsgebyrer påvirkes ikke af dette. For at få tildelt rabatten, skal der gøres opmærksom på dette i forbindelse med indrapporteringen.
**** EEA (European Economic Area) består pt. af alle EU-medlemslande samt Island, Liechtenstein og Norge.
Sådan ansøger I om EU-Blomsten
Under fanen KRAV finder I ansøgningsskema og hjælpedokumenter til at komme i gang med jeres ansøgning. Ansøgningsskema og dokumentation skal sendes til application@ecolabel.dk.
Samtidig med at I sender ansøgningen til Miljømærkning Danmark, skal I oprette en konto hos ECAT Admin, som er EU-Kommissionens system til at administrere licenser og produkter med EU-Blomsten. Følg instruktionerne i deres ECAT-brugervejledning.
I kan læse mere om ansøgningsprocessen her: