Spring til indhold
EU-Blomsten logo

Nyhed

02.07.2024

Miljømærkerne er troværdig forbrugerinformation

I en tid med greenwashing og dalende tillid til virksomheders grønne markedsføring spiller de officielle miljømærker en stadig større rolle. Det understreger Christina Toftegaard Nielsen, forperson for det danske miljømærkenævn, som har knap 9 års erfaring som forbrugerombudsmand med i bagagen.

Forperson Christina Nielsen

Svanemærket og EU Ecolabel spiller en stor og vigtig rolle for den grønne omstilling. Sådan lyder det fra Christina Toftegaard Nielsen, der siden den 1. maj har været forperson for Miljømærkenævnet:

”Miljømærkerne er information til forbrugerne om, at et produkt er blandt de mindst miljøbelastende på markedet. For at opnå mærkerne skal produkter gennem en officiel godkendelsesprocedure, hvilket naturligvis gør mærkerne troværdige.”

Og der er netop brug for troværdige pejlemærker. Svanemærkets nye forbrugerundersøgelse viser nemlig, at kun halvdelen af de nordiske forbrugere har tiltro til virksomhedernes grønne udsagn.

”Som tidligere forbrugerombudsmand finder jeg tallene bekymrende, for vores tillid til markedsføringen skulle gerne drive den grønne omstilling, så vi vælger de produkter, der belaster miljøet mindst,” siger Christina Toftegaard Nielsen.

Her skiller de officielle miljømærker sig ifølge Christina Toftegaard Nielsen ud fra andre mærker:

”Svanemærket og EU Ecolabel er troværdig information til os forbrugere om, at et produkt er blandt de mindst miljøbelastende, og vi kan jo rent faktisk kan gøre en forskel for klima og miljø ved at købe mindre miljøbelastende produkter.”

Øget tillid til markedsføring

Christina Toftegaard Nielsen kommer med næsten 9 års erfaring som forbrugerombudsmand og dermed også med en stor viden om markedsføringsregler, markedsføringsværdi og greenwashing.

”Når kun halvdelen af os tror på virksomhedernes grønne markedsføring, er der brug for officielt godkendt markedsføring, som vi ikke har grund til at betvivle. Og her spiller Svanemærket og EU Ecolabel en meget stor rolle som officielle mærker,” siger Christina Toftegaard Nielsen og fortsætter:

”Undersøgelsen fra Nordisk Miljømærkning viser også, at mere end 8 ud af 10 forbrugere har tillid til Svanemærket. Det illustrerer, hvor brugbart Svanemærket er for virksomhederne – fordi man med mærket på sine produkter opnår større tillid til sin markedsføring.”

Ambitioner for fremtiden

Christina Toftegaard Nielsen håber, at miljømærkerne fremover kommer til at spille en endnu større rolle for den grønne omstilling:

”Jeg håber, at flere produkter vil blive certificeret med et af de officielle miljømærker – og jeg kunne godt forestille mig, at miljømærkerne kommer til at spille en rolle for endnu flere produktgrupper, end de gør i dag. Derudover håber jeg, at vi forbrugere i højere grad vil vælge miljømærkede produkter i fremtiden,” siger Christina Toftegaard.

Hun ser selv efter Svanemærket og EU Ecolabel, når hun handler – men har et ønske om, at de miljømærkede varer fremover bliver mere synlige i butikkerne:

”Jeg kunne godt tænke mig, at det bliver nemmere for os forbrugere at finde de miljømærkede produkter i supermarkederne, så man ikke skal bruge tid på at lede efter at lille mærke på produkterne – det ville gøre det nemmere for os at bidrage til den grønne omstilling.”

Om Miljømærkenævnet:

Miljømærkenævnet består af repræsentanter fra handels-, industri-, miljø- og forbrugerorganisationer. Formanden og medlemmerne er udpeget af miljøministeren.

Miljømærkenævnets formål er at fremme udbredelsen af Svanemærket og EU Ecolabel. Nævnet skal bl.a. medvirke til at sikre kendskabet til miljømærkerne hos producenter, importører, detailhandel mv., samt professionelle indkøbere og private forbrugere.

Miljømærkenævnet arbejder for, at Svanemærkets og EU Ecolabels krav udvikles på et fagligt, teknisk og miljømæssigt højt niveau i overensstemmelse med eksisterende og ny miljøviden. Og arbejder for at øge omsætningen af miljømærkede produkter.

Læs mere om Miljømærkenævnet.