24.10.2024
Forbrugerombudsmanden: Miljømærkede produkter må stadig gerne kalde sig ”mere miljøvenlige”
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, m...
Læs mereNyhed
24.09.2024
Virksomheder bør tage hensyn til miljø og klima, når de køber ind. Det mener størstedelen af de danske virksomheders indkøbsansvarlige ifølge en undersøgelse foretaget af NORSTAT for Miljømærkning Danmark.
3 ud af 4 med beslutningsansvar eller -indflydelse inden for indkøb i private virksomheder mener, at virksomheder bør tage hensyn til miljø og klima, når de køber ind. Det viser en undersøgelse fra NORSTAT lavet for Miljømærkning Danmark. Og miljø- og klimahensyn er faktisk på dagsordenen i en stor del af de danske virksomheders indkøb.Således angiver mere end hver anden af de adspurgte, at hensynet til miljø og klima er vigtigt i indkøb på netop deres arbejdsplads.
”Det er glædeligt, at så mange virksomheder gerne vil købe mere bæredygtigt ind – og i høj grad også forsøger at gøre det. Virksomhedernes indkøb spiller nemlig en stor rolle for Danmarks samlede miljø- og klimaaftryk”, siger Rikke Dreyer, chefkonsulent i Miljømærkning Danmark.
Undersøgelsen viser også, at 49 % af de adspurgte benytter miljømærker, certificeringer, standarder eller lign. til at stille miljø- og klimakrav. Svanemærket, FSC og EU Ecolabel er de certificeringer, der oftest stilles krav til ved miljø- og klimahensyn i virksomhedernes indkøb.
”Officielle mærker som Svanemærket og EU Ecolabel gør det mere enkelt at foretage grønnere indkøb, fordi kravene bag mærkerne er udviklet og løbende ajourføres samtidig med, at opfyldelse af kravene bliver kontrolleret af en uafhængig tredjepart. Derudover er de en hjælp for indkøbsfunktionerne til at levere data eller anden dokumentation for produkter eller services om bæredygtighed”, fortæller Rikke Dreyer
Ved at gå efter miljømærkede produkter og serviceydelser behøver man altså ikke selv opfinde miljøkravene. Med Svanemærket og EU Ecolabel er kravene allerede sat, og man kan være sikker på, at de produkter, man køber, er blandt de mindst miljøbelastende på markedet i deres kategori.
Det er ifølge undersøgelsen særligt inden for husholdningsprodukter, tryksager og rengøringsservice, at miljø- og klimahensyn indgår i virksomhedernes indkøb. Undersøgelsen viser desuden, at de adspurgte indenfor de næste et til to år forventer, at miljø-og klimahensyn i større omfang bliver en del af deres indkøb inden for transport, nybyggeri og renovering samt tryksager*.
Miljømærkning Danmark har etableret Videncenter for Miljømærket indkøb, hvor virksomheder med interesse i mere bæredygtige og miljømærkede indkøb kan få gratis viden og hjælp til at styrke deres indsats. Læs mere her.
Undersøgelsen er foretaget af Norstat Danmark A/S i december 2023 blandt 300 danskere med indflydelse eller beslutningsansvar inden for indkøb på deres arbejdsplads.
*I spørgsmålene der handler om, hvilke områder der tages eller forventes at blive taget miljø- og klimahensyn i indkøb, er der specifikt spurgt ind til følgende produkter og services: husholdningsprodukter, kontorartikler, tryksager, transport, rengøring, kaffeservice, møbler, arbejdstøj, nybyggeri og renovering, hotelovernatning, kantine, vaskeriservice og konferencer.